Kościoły Krakowa zbudowane w latach 1945-1989 : jako wyraz przemian architektury sakralnej w Polsce na tle rozwoju architektury na świecie : studium historyczno-architektoniczne
Streszczenie
Spis treści: Wprowadzenie – s. 9; Stan badań – s. 17; Wydawnictwa i czasopisma fachowe – s. 17; Monografie naukowe i koncepcje odautorskie – s. 23; Monografie popularne i popularnonaukowe – s. 25; Prasa codzienna, tygodniki i miesięczniki – s. 28; Wydawnictwa i prasa zagraniczna – s. 33; 1. Zarys dziejów budowy kościołów na tle ówczesnej sytuacji społeczno-politycznej w kraju – s. 41; 1.1. Od zakończenia II wojny światowej do ewolucji solidarnościowej (1945- 1980) – s. 41; 1.2. Od ewolucji solidarnościowej do powstania III Rzeczypospolitej (1980-1989) – s. 75; 2. Charakterystyka: kalendarium, opis i analiza kościołów – s. 87; 2.1. Wznowienie budowy kościoła pw. Matki Bożej Dobrej Rady w Prokocimiu - 1945/48-1957 ul. Prosta [il. 5] – s. 88; 2.1.1. Przebudowy, rozbudowy, dobudowy w latach 1958-1961/63 – s. 103; Kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa, Pychowice, ul. Wzgórze – s. 33 [il. 16] – s. 103; Kościół pw. Chrystusa Króla, Przegorzały, ul. Zaskale 1 [il. 20] – s. 107; Kościół pw. św. Antoniego Padewskiego, Bronowice Małe, ul. Pod Strzechą 16 [il. 24] – s. 111; 2.1.2. Budowa kościoła pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Nowej Hucie-Bieńczycach (1967-1977), ul. Obrońców Krzyża 1 [il. 36] – s. 116; 2.2. Przebudowy (obudowy), rozbudowy, dobudowy - ciąg dalszy (1970-1976) – s. 131; Kościół pw. Najświętszego Imienia Maryi, oo. Pijarów, Rakowice, ul. Mirosława Dzielskiego 1 [il. 42] – s. 131; Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP, oo. Franciszkanów-Reformatów, Azory, ul. Chełmońskiego 41 [il. 45] – s. 134; Kościół pw. Boskiego Zbawiciela, Księży Salwatorianów, Zakrzówek, ul. św. Jacka 16 [il. 51] – s. 139; Kościół pw. Pana Jezusa Dobrego Pasterza, Prądnik Czerwony, ul. Dobrego Pasterza 1, 4 [il. 57] – s. 141; Kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa, Łagiewniki, ul. Stanisława Miliana – s. 13; [il. 62] – s. 144; Kościół pw. Stygmatów św. Franciszka z Asyżu, oo. Franciszkanów-Reformatów, Bronowice Wielkie, ul. Ojcowska 1 [il. 67] – s. 148; Kościół pw. MB Nieustającej Pomocy, Mydlniki, ul. Hemara 1 [il. 74] – s. 151; Kościół pw. Zmartwychwstania Pańskiego, Księży Zmartwychwstańców, Wola Duchacka, ul. Szkolna 4 [il. 84] – s. 156; 2.3. Budowa kościoła pw. św. Maksymiliana Marii Kolbego w Nowej Hucie Mistrzejowicach (1976-1983), osiedle Tysiąclecia 86 [il. 88] – s. 159; 2.4. Okres przedsolidarnościowy (1977-1980) – s. 169; Kościół pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, Bieżanów, ul. ks. J. Popiełuszki 35 [il. 94] – s. 169; Kościół pw. św. Jadwigi Królowej, Krowodrza, ul. Łokietka 60 [il. 98] – s. 174; 2.5. Od ewolucji solidarnościowej do początku III Rzeczypospolitej (1980-1989) – s. 183; Kościół pw. św. Brata Alberta - Ecce Homo, Prądnik Czerwony, ul. Woronicza 10 [il. 104] – s. 183; Kościół pw. Miłosierdzia Bożego, Wzgórza Krzesławickie [il. 108] – s. 187 Kościół pw. Matki Boskiej Fatimskiej, Osiedle Podwawelskie, ul. Komandosów 18 [il. 114] – s. 194; Kościół pw. NMP Matki Kościoła, osiedle Prądnik Biały, ul. Pasteura 1 [il. 118] – s. 198; Kościół pw. Najświętszej Rodziny, Bieżanów Nowy, ul. Aleksandry 1 [il. 126] – s. 204; Kościół pw. św. Jana Kantego, Bronowice Nowe - Osiedle Widok, ul. Jabłonkowska 18 [il.129] – s. 210; Kościół pw. Miłosierdzia Bożego, Prokocim Nowy, ul. Kurczaba 5 [il. 135] – s. 214; Kościół pw. Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny, Rybitwy, ul. Półłanki 100 [il. 142] – s. 220; Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, Sidzina, ul. Mieczysława Wrony 104 [il. 148] – s. 225; Kościół pw. św. Stanisława BM, Dąbie, ul. Półkole (urząd parafialny - Zwycięstwa 21) [il. 153 – s. ] – s. 228; Kościół pw. św. Stanisława BM, Kantorowice, ul. Kantorowicka 122 [il. 161] – s. 233; Kościół pw. św. Jana Chrzciciela, Prądnik Czerwony, ul. Dobrego Pasterza – s. 117; [il. 164] – s. 236; Kościół pw. Matki Bożej Częstochowskiej, Nowa Huta - Osiedle Szklane Domy 7 [il. 169] – s. 240; Kościół pw. św. Brata Alberta, Nowa Huta - osiedle Na Lotnisku 14, 63 [il. 174] – s. 250;
Kościół pw. MB Ostrobramskiej - osiedle Wieczysta, ul. J. Meissnera 20 [il. 179] – s. 255; Kościół pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy, Bielany, ul. Księcia Józefa 176 [il. 189] – s. 262; Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, Kurdwanów, ul. Witosa 9 [il. 191] – s. 265; Kościół pw. MB Saletyńskiej - osiedle Cegielniana, ul. Cegielniana 43 [il. 199] – s. 270; 3. Wyniki analiz – s. 277; 3.1. Podsumowujące ujęcie dziejów budowy kościołów Krakowa w czasach PRL – s. 277; 3.1.1. Metody systemu komunistycznego stosowane przeciw budownictwu sakralnemu – s. 287; 3.2. Proces inwestycyjny w budowaniu kościołów – s. 292; 3.2.1. Materiały – s. 296; 3.2.2. Konstrukcje – s. 301; 3.3. Kontekst urbanistyczny - usytuowanie kościołów – s. 301; 3.4. Rzuty - różnorodność kształtów – s. 306; 3.5. Dyspozycja wnętrza; części składowe – s. 312; 3.5.1. Prezbiterium – s. 318; 3.5.2. Transept – s. 319; 3.5.3. Kaplice, zatoczki kaplicowe, empory – s. 320; 3.5.4. Sklepienia, stropy, kopuły – s. 321; 3.5.5. Okna, świetliki, przeszklone szczyty, prześwity – s. 323; 3.6. Bryła kościoła: elementy składowe – s. 327; 3.6.1. Schody, wejście, podcienia – s. 331; 3.6.2. Fasada, elewacje boczne – s. 333; 3.6.3. Wieża – s. 334; 3.6.4. Dach – s. 338; 3.6.5. Detal – s. 340; 3.7. Wyposażenie i wystrój – s. 343; 3.7.1. Ołtarz – s. 344; 3.7.2. Tabernakulum – s. 345; 3.7.3. Witraż – s. 346; 3.8. Motywy sprzyjające sacrum – s. 347; 3.8.1. Motywy lokalne - swojskie i „rodzime” – s. 359; 3.8.2. Motywy popularne i „obce” – s. 361; 3.9. Symbolika – s. 363; 3.10. Typ w architekturze – s. 374; 4. Kościoły Krakowa na tle prądów ideowo-artystycznych – s. 379; 4.1. Prądy, nurty i idee architektury sakralnej po II wojnie światowej – s. 379; 4.1.1. Powrót do tradycjonalizmu - historyzm przetworzony – s. 379; 4.1.2. W ramach tradycjonalizmu - redukcyjny „styl” swojski – s. 383; 4.2. Modernizm w obliczu reformy liturgicznej i zmian soborowych – s. 387; 4.2.1. Nurt rzeźbiarski-antyracjonalny – s. 389; 4.2.2. Rzeźbiarskość - archirzeźba; dążenie do jednoprzestrzenności – s. 391; 4.3. Modernizm i jego przemiany – s. 396; 4.3.1. Modernizm klasyczny – s. 396; 4.3.2. W poszukiwaniu indywidualnych rozwiązań – s. 397; 4.3.3. Modernizm ekspresyjny - kościoły „namiotowe” – s. 399; 4.3.4. Na pograniczu architektury ekspresyjnej, organicznej i strukturalnej – s. 403; 4.3.5. Modernizm przekształcony manierystyczny, High Technology – s. 406; 4.3.6. Nurt rzeźbiarski - ciąg dalszy - wariacje na jego temat – s. 413; 4.3.7. Oksymoron w architekturze: zamknięty (na świat) - otwarty (na niebo) – s. 418; 4.4. Postmodernizm - przywracanie świata utraconego – s. 422; 4.4.1. W stronę komunikatywności: odniesienia do średniowiecza, baroku i klasycyzmu – s. 426; 4.4.2. Od „stylu opływowego” (rzut kolisty, spiralny) po „ekspresyjny” (rzut wycinka koła) – s. 434; 4.4.3. Nowy regionalizm – s. 444; 4.4.4. Neomodernizm i dekonstruktywizm – s. 448; Zakończenie – s. 455; Zusammenfassung – s. 473; Indeks Skrótów – s. 477; Bibliografia – s. 479; Źródła archiwalne – s. 479; Archiwa parafialne (kroniki parafialne ww. kościołów) – s. 479; Źródła drukowane: dokumenty – s. 480; Albumy, atlasy, encyklopedie, leksykony, przewodniki, słowniki – s. 480; Prace niepublikowane (magisterskie, doktorskie oraz inne) – s. 483; Opracowania monograficzne poszczególnych parafii i kościołów Krakowa – s. 484; Opracowania monograficzne parafii i kościołów innych miast i miejscowości – s. 485; Opracowania teoretyczne: ogólne i szczegółowe – s. 486; Czasopisma – s. 502; Rozprawy, artykuły: w rocznikach, periodykach, kwartalnikach, tygodnikach – s. 502; Niektóre wybrane strony internetowe – s. 513; Indeks ważniejszych pojęć i terminów – s. 515; Indeks nazwisk – s. 519; Indeks miejscowości – s. 537; Ilustracje. Spis ilustracji – s. LXI; Lokalizacja opisywanych kościołów Krakowa na schematycznym planie miasta – s. LXIX.