Materiały pomocnicze do ćwiczeń z metodyki wychowania fizycznego
Zusammenfassung
Spis treści:
Wstęp - s. 7; Rozdział 1: Rodzaje zajęć ruchowych w szkole - s. 9; 1.1.Lekcja i zajęcia fakultatywne - s. 9; 1.2. Budowa lekcji - s. 10; 1.3. Zasady budowy lekcji - s. 11; 1.4. Znaczenie poszczególnych części lekcji - s. 12; 1.5. Propozycje toków różnego typu lekcji - s. 14; 1.6. Lekcja w terenie - s. 22; 1.7.Trudne warunki do prowadzenia lekcji – s. 23; 1.8. Zajęcia fakultatywne (4 i 5godz. wf.) - s. 25; 1.9. Zajęcia pozalekcyjne - s. 27; 1.10. Ćwiczenia śródlekcyjne i międzylekcyjne - s. 27; 1.11. Zajęcia korekcyjne – s. 29; 1.12. Szkolny Klub Sportowy i Uczniowski Klub Sportowy - s. 31; 1.13. Współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży – s. 33; 1.14. Piśmiennictwo - s. 34; Rozdział 2: Planowanie i dokumentacja w pracy nauczyciela wychowania fizycznego - s. 35; 2.1. Podstawowe plany pracy - s. 38; 2.2. Dokumentacja obowiązkowa i zalecana – s. 38; 2.3. Program nauczania – s. 38; 2.4. Piśmiennictwo – s. 45; Rozdział 3: Organizacja zajęć wychowania fizycznego w szkole - s. 46; 3.1. Formy podziału uczniów - s. 46; 3.2. Formy prowadzenia zajęć – s. 48; 3.3. Piśmiennictwo - s. 51; Rozdział 4: Bezpieczeństwo i higiena ćwiczących - s. 52; 4.1. Przyczyny wypadków powstałe z winy nauczyciela - s. 54; 4.2. Przyczyny wypadków powstałe z winy ćwiczącego - s. 55; 4.3. Zagrożenie bezpieczeństwa ćwiczących z przyczyn technicznych - s. 56; 4.4. Piśmiennictwo- s. 57; Rozdział 5: Systematyka metod wychowania fizycznego - s. 58; 5.1. Systematyka metod według S. Strzyżewskiego - s. 59; 5.2. Klasyfikacja metod według J. Bielskiego - s. 60; 5.3. Systematyka metod według W. Gniewkowskiego - s. 61; 5.4. Charakterystyka wybranych metod nauczania, kształcenia i wychowawczego oddziaływania –s. 63; 5.5. Piśmiennictwo - s. 71; Rozdział 6: Zasady nauczania - s. 72; 6.1. Zasady nauczania zaczerpnięte z dydaktyki ogólnej - s. 73; 6.2. Zasady dydaktyczno-wychowawcze określające postępowanie nauczyciela wychowania fizycznego - s. 77;6.3. Zasady doboru treści oraz organizacji kształcenia i wychowania - s. 78; 6.4. Piśmiennictwo -s. 79; Rozdział 7: Wskazówki dla prowadzącego zajęcia w różnych grupach wiekowych - s. 80; 7.1. Okres przedszkolny - s. 81; 7.2. Okres szkolny młodszy - s. 82; 7.3. Okres dojrzewania - s. 86; 7.4. Okres młodzieńczy - s. 87; 7.5. Okres dojrzały - s.88; 7.6. Okres starości - s. 90; 7.7. Piśmiennictwo - s. 92; Rozdział 8: Specyfika zajęć z dziewczętami-s. 93; 8.1. Ćwiczenia gimnastyczne - s. 94; 8.2. Aerobik, callanetics, jazz gimnastyka-s. 95; 8.3. Tańce regionalne i narodowe - s. 96; 8.4. Piśmiennictwo - s.97; Rozdział 9: Ocena z wychowania fizycznego - s. 98; 9.1. Funkcje oceny - s. 98; 9.2. Kryteria ocen - s. 100; 9.3. Piśmiennictwo - s. 107; Rozdział 10: Nauczyciel - s. 109 ; 10.1. Typologia nauczycieli - s. 111; 10.2. Przyczyny niepowodzeń w pracy nauczyciela wf. oraz sposoby im zapobiegania - s. 112; 10.3. Współpraca ze środowiskiem - s. 114; 10.4. Piśmiennictwo - s. 115; Rozdział 11: Praktyka pedagogiczna - s. 116; 11.1: Obowiązki studenta – praktykanta - s. 117; 11.2. Obowiązki nauczyciela wychowania fizycznego - s. 118; 11.3. Sprawowanie funkcji kierowniczej przez opiekuna praktyk - s. 119; 11.4. Wytyczne do hospitacji lekcji - s. 121; 11.5. Hospitacja i ocena pracy nauczyciela - s. 122; 11.6. Piśmiennictwo - s. 123; Rozdział 12: Kolonie - s. 125; 12.1. Podstawowe cele i zadania zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży - s. 125; 12.2. Wychowawca na kolonii - s. 127; 12.3. Instruktor wf. na kolonii - s. 129; 12.4. Podstawowe założenia metodyczne organizacji wybranych zajęć ruchowych i imprez kolonijnych - s. 130; 12.5. Piśmiennictwo - s. 133; Słowniczek wybranych pojęć i terminów z zakresu metodyki wychowania fizycznego - s. 135