Wskazówki metodyczne do nauczania pływania
Zusammenfassung
Spis treści: Wstęp - s. 7; Rozdział 1. Organizacja procesu nauczania pływania - s. 9; 1.1. Organizacja nauki pływania dla młodzieży szkolnej - s. 9; 1.2. Planowanie nauki pływania, kontrola wyników oraz dokumentacja nauczania - s. 13; 1.3. Zakres obowiązków i odpowiedzialności osób biorących udział w procesie nauczania pływania - s. 14; 1.4. Organizacja i przygotowanie lekcji pływania - s. 17; 1.4.1. Budowa toku lekcyjnego - s. 17;
1.4.2. Formy organizacyjne przebiegu ćwiczeń na lekcji - s. 27; 1.4.3. Podsumowanie lekcji - s. 29; 1.4.4. Przybory dydaktyczne w nauczaniu pływania - s, 30; 1.4.5. Środki natychmiastowej informacji w nauczaniu pływania - s. 31; 1.5. Metody, formy i zasady dydaktyczne stosowane w procesie nauczania pływania - s. 32; Rozdział 2. Pierwszy etap nauczania pływania - uczenie się i nauczanie podstawowych umiejętności pływackich - s. 41; Wstępna adaptacja organizmu człowieka do środowiska wodnego - s. 41; 2.1.1. Adaptacja w aspekcie warunków fizycznych wody - s. 42; 2.1.2. Specyfikacja oddychania w środowisku wodnym - s. 50; 2.1.3. Lęk przed wodą - s. 51; 2.2. Ćwiczenia pierwszego etapu uczenia się i nauczania pływania - s. 53; 2.2.1. Czynności ruchowe wśrodowisku wodnym - s. 55; 2.2.2. Zanurzanie twarzy, otwieranie oczu i orientacja pod powierzchnią wody - s. 55; 2.2.3. Opanowanie specyficznego oddychania w środowisku wodnym - s. 58; 2.2.4. Zapoznanie z wyporem wody - s. 61; 2.2.5. Opanowanie leżenia na piersiach i grzbiecie - s. 62; 2.2.6. Elementarne skoki do wody - s. 65; 2.2.7.
Opanowanie poślizgów na piersiach i grzbiecie - s. 69; 2.2.8. Opanowanie ruchów kończyn dolnych podczas pływania na piersiach i grzbiecie - s. 73; 2.2.9. Pływanie elementarne - s. 74;
Rozdział 3. Zabawy ruchowe w nauczaniu pływania - s. 78; 3.1. Zabawy emocjonujące - s. 80;
3.2. Zabawy dydaktyczne - s. 85; 3.2.1. Zabawy z zanurzaniem twarzy, otwieraniem oczu i nurkowaniem - s. 85; 3.2.2. Zabawy z wydechem do wody - s. 89; 3.2.3. Zabawy wypornościowe oraz przygotowujące do leżenia na wodzie i poślizgu - s. 91; 3.2.4. Zabawy ze skokami do wody - s. 95; 3.2.5. Zabawy kształtujące elementy techniki pływania - s. 98;
Rozdział 4. Drugi etap nauczania pływania — Uczenie się i nauczanie technik pływania - s. 102;
4.1. Kraul na grzbiecie - s. 102; 4.2. Wybór ćwiczeń do uczenia się i nauczania pływania kraulem na grzbiecie - s. 103; 4.3. Kraul - s. 112; 4.4. Wybór ćwiczeń do uczenia się i nauczania pływania kraulem - s. 113; 4.5. Delfin - s. 122; 4.6. Wybór ćwiczeń do uczenia się i nauczania pływania delfinem - s. 123; 4.7. Styl klasyczny - s. 130; 4.8. Wybór ćwiczeń do uczenia się i nauczania pływania stylem klasycznym - s. 132; 4.9. Nauczanie startów - s. 140; 4.9.1. Wybór ćwiczeń do uczenia się i nauczania skoku startowego ze słupka - s. 142; 4.9.2. Wybór ćwiczeń do uczenia się i nauczania startu z wody w stylu grzbietowym - s. 146; 4.10. Nauczanie nawrotów - s. 148;
4.10.1. Wybór ćwiczeń do uczenia się i nauczania nawrotu zwykłego (odkrytego) w stylu grzbietowym - s. 149; 4.10.2. Wybór ćwiczeń do uczenia się i nauczania nawrotu
zwykłego (odkrytego) w kraulu s. 151; 4.10.3. Wybór ćwiczeń do uczenia się i nauczania nawrotu koziołkowego (krytego) w kraulu - s. 153; 4.10.4. Wybór ćwiczeń do uczenia się i nauczania nawrotu koziołkowego (krytego) w stylu grzbietowym - s. 156; 4.10.5 Wybór ćwiczeń do uczenia się i nauczania nawrotu w delfinie - s. 159; 4.10.6. Wybór ćwiczeń do uczenia się i nauczania nawrotu w stylu klasycznym - s. 162; 4.10.7. Nawroty w pływaniu stylem zmiennym - s. 164; Piśmiennictwo - s. 168