Dorastająca młodzież wobec problemu własnego zdrowia
Streszczenie
Spis treści: Wstęp; Rozdział I: Zdrowie przedmiotem zainteresowania różnych dyscyplin naukowych – s. 13; 1. Teoretyczne koncepcje zdrowia – s. 13; 1.1. Koncepcja zdrowia w ujęciu globalnym – s. 13; 1.2. Paradygmaty zdrowia – s. 16; 2. Zdrowie w naukach społecznych – s. 19; 2.1. Zdrowie w socjologii – s. 20; 2.2. Zdrowie w psychologii – s. 22; 2.3. Zdrowie w pedagogice – s. 24; 2.3.1. Wychowanie zdrowotne w historii myśli pedagogicznej – s. 30; Rozdział II: Zdrowie dzieci i młodzieży w świetle wyników badań – s. 38; 1. Problematyka zdrowia dzieci i młodzieży – s. 38; 1.1. Stan zdrowia dzieci i młodzieży w ujęciu statystyczno-epidemiologicznym – s. 39; 1.2. Zagrożenia dla zdrowia młodzieży i rosnąca potrzeba jego ochrony – s. 45; 1.3. Choroba i jej wpływ na życie młodzieży – s. 54; Rozdział III: Uwarunkowania zachowań zdrowotnych młodzieży – s. 62; 1. Społeczno-pedagogiczne aspekty okresu dorastania – s. 62; 2. Zachowania zdrowotne a zdrowie – s. 72; 2.1. Zachowania zdrowotne i ich związek ze zdrowiem – s. 72; 2.2. Uwarunkowania zachowań zdrowotnych – s. 76; 3. Znaczenie edukacji zdrowotnej w procesie kształtowania postaw i zachowań zdrowotnych młodzieży – s. 80; 3.1. Rola edukacji zdrowotnej – s. 80; 3.2. Proces kształtowania postaw i zachowań prozdrowotnych – s. 85; Rozdział IV: Metodologiczne podstawy badań własnych – s. 90; 1. Założenia i cele badań – s. 90; 2. Problematyka badań – s. 93; 3. Materiał i metody badań – s. 104; 4. Statystyczne opracowanie wyników badań – s. 107; Rozdział V: Wyniki badań własnych – s. 109; 1. Samoocena zdrowia, wyglądu i zadowolenia z życia młodzieży zdrowej i przewlekle chorej – s. 109; 1.1. Zdrowie w samoocenie młodzieży – s. 109; 1.2. Występowanie dolegliwości i przyjmowanie leków – s. 115; 1.3. Zadowolenie młodzieży ze swojej sytuacji życiowej – s. 119; 1.4. Samoocena wyglądu zewnętrznego młodzieży – s. 127; 2. Zróżnicowanie zachowań zdrowotnych młodzieży zdrowej i chorej w zależności od wybranych zmiennych – s. 134; 2.1. Aktywność fizyczna młodzieży – s. 134; 2.2. Czas przeznaczony na oglądanie telewizji i gry komputerowe – s. 152; 2.3. Odżywianie się młodzieży i stosowanie diet odchudzających – s. 162; 2.4. Ryzykowne zachowania młodzieży – s. 197; 2.5. Aktywność fizyczna a zachowania ryzykowne dla zdrowia – s. 212; 3. Środowisko psychospołeczne badanej młodzieży – s. 221; 3.1. Wsparcie społeczne młodzieży ze strony nauczycieli i rodziców – s. 223; Rozdział VI: Typy zachowań prozdrowotnych dorastającej młodzieży – s. 229; 1. Poszukiwanie empirycznego modelu zachowań prozdrowotnych – s. 229; 2. Analiza zależności między typami zachowań prozdrowotnych a zmiennymi socjodemograficznymi – s. 232; 3. Analiza korelacji zachowań prozdrowotnych z utworzonymi indeksami – s. 239; 4. Związek typów zachowań prozdrowotnych młodzieży z jej schorzeniami – s. 242; Rozdział VII: Dyskusja – s. 247; 1. Wieloczynnikowy wpływ na różnicowanie aktywności zdrowotnej młodzieży – s. 247; 2. Aktywność fizyczna czynnikiem modyfikującym zachowania ryzykowne dla zdrowia – s. 259; 3. Wpływ stanu zdrowia na samoocenę i zachowania zdrowotne – s. 261; Wnioski – s. 266; Summary – s. 270; Bibliografia – s. 273; Spis tabel – s. 291; Spis wykresów – s. 296; Indeks nazwisk – s. 300