Wybrane komponenty aktywności życiowej a poziom niepełnosprawności umysłowej
Streszczenie
Spis treści: 1. Wstęp – s. 5; 1.1. Upośledzenie umysłowe i jego klasyfikacje – s. 6; 1.2. Przyczyny upośledzenia oraz charakterystyka osób upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym – s. 11; 1.3. Problematyka sprawności i społecznego funkcjonowania osób niepełnosprawnych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym – s. 13; 1.4. Przegląd badań nad sprawnością fizyczną i kompetencjami społecznymi osób niepełnosprawnych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym – s. 17; 2. Założenia badań własnych – s. 23; 2.1. Cel pracy, pytania i hipotezy badawcze – s. 24; 2.2. Charakterystyka badanych – s. 26; 2.3. Techniki pomiarowe – s. 29; 2.3.1. Kwestionariusz wywiadu i ankiety – s. 29; 2.3.2; Test sprawności fizycznej Eurofit Special – s. 30; 2.3.3. Test kompetencji społecznych Cunzburga – s. 31; 2.3.4. Trójwymiarowa analiza chodu – s. 31; 2.4. Charakterystyka programów nauczania wychowania fizycznego i zajęć rehabilitacyjno-korekcyjnych w badanych szkołach – s. 33; 2.5. Metody analizy statystycznej – s. 35; 3. Wyniki badań – s. 37; 3.1. Porównanie grup badanych wyróżnionych z uwagi na stopień upośledzenia – s. 37; 3.1.1. Porównanie sprawności fizycznej – s. 37; 3.1.2. Porównanie kompetencji społecznych – s. 42; 3.1.3. Rodzinne i środowiskowe uwarunkowania rodzaju upośledzenia badanych uczniów – s. 46; 3.2. Porównanie badanych z poszczególnych typów szkół – s. 49; 3.2.1. Porównanie sprawności fizycznej – s. 49; 3.2.2. Porównanie kompetencji społecznych – s. 54; 3.2.3. Porównanie warunków środowiskowych i rodzinnych – s. 58; 3.3. Analiza czynników wpływających na sprawność fizyczną – s. 65; 3.3.1. Aktywność sportowa – s. 65; 3.3.2. Aktywność turystyczna – s. 68; 3.3.3. Kontakt ze szkolnymi opiekunami – s. 69; 3.4. Analiza czynników wpływających na kompetencje społeczne – s. 73; 3.4.1. Aktywność sportowa – s. 74; 3.4.2. Aktywność turystyczna – s. 78; 3.4.3. Kontakt ze szkolnymi opiekunami – s. 78; 3.5. Zależności pomiędzy sprawnością fizyczną określoną wynikami testu Eurofit Special a kompetencjami społecznymi – s. 81; 3.6. Analiza chodu osób upośledzonych umysłowo – s. 84; 3.6.1. Porównanie uzyskanych wyników analizy chodu osób upośledzonych umysłowo z normą – s. 84; 3.6.2. Zależności pomiędzy parametrami chodu a sprawnością fizyczną – s. 88; 3.7. Analiza czynnikowa roli składników testu Eurofit Special w ustaleniu głównych czynników określających sprawność fizyczną – s. 90; 3.8. Czynniki wpływające na aktywność pozaszkolną młodzieży upośledzonej umysłowo – s. 92; 4. Weryfikacja hipotez, dyskusja i wnioski – s. 97; 4.1. Weryfikacja hipotez – s. 97; 4.2. Dyskusja – s. 102; 4.3. Wnioski – s. 107; 4.3.1. Wnioski ogólne – s. 107; 4.3.2. Wnioski wdrożeniowe – s. 108; Literatura – s. 109; Summary – s. 120; Aneks – s. 123